Det är inte alltid dåligt att tappa något!

Tillhör du kategorin som går omkring och bär på extrakilon i form av övervikt? Alla medier svämmas över av olika tips och bantningskurer och säkert har du provat en hel del kurer genom åren.

4356439-weight-loss

Vi tänker lämna några tips för att du ska kunna gå ned några kilon i vikt och samtidigt må bra under tiden. När man väl bestämt sig för att gå ned i vikt så gäller det att förändra sitt eget och kanske familjens ätmönster, ja faktiskt hela familjens tankemönster runt mat och godsaker. Du ska komma ihåg att skynda långsamt, även om man helst skulle velat tappa all vikt igår.

Skaffa dig en riktigt snyggt kollegieblock där du sedan skriver ned dina mål och varför du vill tappa din övervikt. Klistra gärna in en bild på hur du ser ut kroppsligt i dagsläget, mät dig i midja, hals, lår, överarm och vad. Du kommer att behöva gå tillbaka och läsa och se ditt resultat när du kommer i en formsvacka. Du kommer finna tröst i att se att du nått framgångar även om en dag inte fungerat så bra i din planering så kommer ju en ny dag imorgon. Använd din motivationshandbok som en dagbok, skriv ned favoritrecept eller hur du gjorde för att komma över formsvackan.

Maten är naturligtvis det viktigaste när du ska gå ned i vikt, här kan man använda sig utav flera olika metoder, men något som alla bantningskurer har gemensamt är att du inte får eller kan ta in mer än en viss mängd kalorier per dag om du vill gå ned i vikt. Så att hålla koll är A och O när man bantar. Man kan även säga att det är därför som det är bra att äta mycket grönsaker då dessa innehåller lite eller inga kalorier, men ändå ger en mättnadskänsla.

Rör på dig, motionera tillsammans med dina ändrade matvanor så kommer din viktminskning igång bättre. Har du skaffat dig övervikt på grund av någon sjukdom som gjort att du inte kunnat röra på dig så kommer du uppleva att det går lättare efter det att du eventuellt åtgärdat det som gjorde dig sjuk och även när du börjat tappat vikt. Det blir roligare när allt går lättare, unna dig nya snygga träningskläder. Kanske kan du skriva in det i din motivationsbok som ett delmål.

Lycka till med din viktminskning!