Grunderna i bra träning

januari 11th, 2019

Med alla träningstips som finns i böcker, tidningar och på nätet idag är det svårt att veta vad du ska satsa på. En del fokuserar helt på att springa rundor i skogen medan andra förkastar den träningsformen och sysslar med crossfit och ridning. Du får ha i åtanke att de träningssätten är för dem som redan har lärt sig mycket och lärt känna sin egen kropp och sin egen smak. Om du står på tröskeln till ett nytt träningsliv finns det stadiga grunder att stå på: 

Kondition

Kondition är ett bra sätt att tappa i vikt och att hålla hjärtat hälsosamt. Vi mår bra av att få upp hjärtslagen, att flåsa och anstränga oss. Du behöver inte springa tjejmilen för att känna dig nöjd med ett konditionspass. En rask promenad där du fortfarande kan hålla en konversation är en bra start och en konditionsform du kan göra resten av livet med goda resultat.

Styrketräning

Styrka är viktigt för dina muskler och det bästa botemedlet mot krämpor och stela kroppar. När du blir gammal förtvinar musklerna och har du redan svaga muskler kommer du att gå genom ålderdomen svag, skör och med ömmande kropp. Har du redan byggt upp och underhållit en god grundstyrka kommer dina äldre dagar att bli lättare. Försök att styrketräna tre gånger i veckan. Du behöver inte lyfta skrot på gymmet, att arbeta med din egen kropp genom exempelvis plankan eller armhävningar gör stor skillnad!

Båda motionsformerna går utmärkt att göra i hemmet, ju lättare och mer lättillgängligt träning är desto större chans att du kommer att fortsätta röra på dig.