Hitta bra träningsmetoder

maj 27th, 2016

Träning ska byggas utav glädje och om du har bestämt dig för att börja träna eller kanske vill ändra träningsmetod så är det viktigt att du själv utgår ifrån det du tycker är roligt. Det finns effektiva träningsmetoder beroende på om du vill träna upp din motion eller styrketräna. Vi tänkte ta upp lite olika träningsmetoder som finns att välja på.

body_combat

Zumba

Zumba är en kombination av aerobic och dans. Man utför vissa steg till rytmen av musik och passet varar i cirka en timme. Då man måste koordinera kroppen får hjärnan en del att tänka på. Musiken är hög och i ett pulserande tempo tränar du konditionen utan att ens ha tänkt att du tränar. Det fina med Zumba är att du inte behöver några förkunskaper utan det är bara att hoppa in. Träningsformen stärker musklerna, hjärna får jobba, fettförbränningen, balansen och rörligheten ökar. Det är en fantastiskt rolig träningsform där du själv utgår ifrån vad du orkar.

Body Combat

Body Combat är en blandning av aerobics och kampsport och utförs tillsammans med musik. Det är en relativt ny träningsform som hämtat inspiration från Kung fu och kan anses som en mild version av kampsport som är ägnad åt vanliga motionärer. Body Combat har precis som Zumban en koreografi som man utgår ifrån och ett vanligt träningspass pågår i en timme. Det ger utrymme att förbättra sin kondition, men även självförtroendet brukar öka bland de som utövar träningsmetoden.

Bungy Pump

Den som söker en kostnadslåg träning utan fasta träningstider bör prova på att promenera, gärna dagligen. Lågintesiv träning förbränner fett effektivt, men vill du uppnå snabbare resultat kan du med fördel använda dig utav gåstavar med motstånd, så kallade bungy pump stavar. Vid promenader förstärks även skelettet i kroppen och stresshormonerna sjunker i kroppen. För att göra träningen lite roligare kan man ha musik i öronen eller kanske en ljudbok att lyssna till. Använd dig utav en stegräknare för att se vilka framsteg som du gör.

Tabata

Bland det senaste inom trenderna är Tabata som är en högintensiv träning på 4 minuters intervaller. Du kommer snabbt att öka din kondition och muskelstyrka. Syreupptagningsförmågan förbättras och både hjärta och lungor mår bra av den. Ämnesomsättning förbättras, så det finns många bra fördelar med den här nya träningsformen. Det här är nog den bästa träningsformen för att minska insulinkänsligheten vid diabetes typ 2.