Preppa inför julen

November 2nd, 2018

Julen innebär att släkten samlas och det dyker uppe extra mycket mat på bordet. Mellan måltiderna ska det fikas och på kvällen kommer godis och glöggen fram. Majoriteten går upp ett eller några kilon under julledigheten på grund av detta. Om du själv vet att du har svårt att motstå frestelsen, kan du preppa innan julen istället för att dras med extrakilon innan.

Du kan alltid träna hemma, du behöver inte gå till gymmet för att bränna lite extra kalorier varje dag. Du kan köpa hem redskap som får plats i garderoben eller använda dig av en aerobicsvideo för att lyckas med träningen. Om du redan har ett träningsschema kan det vara dags att ta i lite hårdare eller fokusera på mer kondition och mindre styrka. Om du kan gå ned ett kilo innan julen, gör det ingenting om du går upp ett senare.

Testa 5:2 dieten och kör med periodvis fasta, det är ett lättare och mindre straffande sätt att gå ned i vikt. Med den här dieten äter du normalt under fem dagar, inte vad som helst utan hälsosam mat men så pass mycket att du blir mätt. Under de resterande två dagar begränsar du ditt kaloriintag till 500 kalorier som kvinna och 600 som man. Du äter bara lunch och middag och väljer vilka dagar som du ska fasta. De får dock inte ligga intill varandra.