Problem med foglossning vid graviditet – få hjälp

juni 1st, 2022

När du är gravid förbereder sig kroppen inför förlossningen. Hormonförändringar gör så att lederna blir rörligare, vilket kan leda till foglossning och bäckensmärta. Ibland strålar smärtan även upp i ryggen och ner i benen. Värken uppkommer ofta i mitten eller slutet av graviditeten och brukar försvinna gradvis efter förlossningen.

Vad kan jag göra själv?

Det går inte att förebygga foglossning. Däremot kan du hjälpa kroppen att hantera foglossning genom fysisk aktivitet och träning innan du blir gravid. När du väl är gravid kan du lindra smärtan genom att avlasta ryggen och vila. Normal rörelse är däremot bra för blodcirkulationen och därmed för rygg och bäcken.

När bör jag söka vård?

Foglossning är egentligen inte skadligt, varken för dig eller barnet utan nödvändigt för att underlätta en förlossning. Har du ont är det ändå bra att söka vård för att få hjälp att hantera din vardag. Du kan få olika övningar för att stärka muskulaturen och även behandling med TENS-apparat för att lindra dina besvär.

Kontakta gärna din barnmorska för rådgivning och likaså om dina besvär kvarstår lång tid efter förlossningen. Vid svår foglossning kan det bli aktuellt med sjukskrivning. Bäckenbälten och gravidbälten brukar avlasta och kännas sköna att använda. Beställ på nätet om du vill prova det.