Träna hemma

August 3rd, 2018

Gymkort är dyrt och det är inte alla som bor nära ett gym. Utomhus finns det bara så mycket att göra, det är inte alla som gillar tanken på lågpromenader eller löpning. Att få träna i hemmet kan vara lösningen för att gå ned i vikt och inte tappa lusten. 

Gymstation

Det spelar ingen roll om du bara har ett hörn eller ett helt rum att gymma i. Det går alltid att hitta utrustning som passar för dig som vill gymma hemma. En bra investering är en gymstation, de finns i olika storlekar och kommer utrusta med olika saker. Om du har möjlighet att få plats med en modell större kan du träna hela kroppen på gymstationen. Den brukar komma med skivstång, vikter, hantlar och en bänk. Med dessa verktyg kan du stå på samma plats och gå ned i vikt. En gymstation ger dig också mer kontroll över dina övningar då du kan fästa skivstången i ramen, därmed mindre skaderisk.

Bestämda tider

För att hålla motivationen och disciplinen borde du ha utsatta tider då du tränar. Försök att hålla dig till samma tider och tillfällen varje gång, på det sättet skapas en rutin och de är svårare att bryta än om du tränar “när du har tid” eller “när du känner för det”. Sån inställning brukar leda till att du slutar träna efter bara några tillfällen. Det finns ju roligare saker att göra i hemmet än att träna.

Variation

Ett varierat träningsschema är roligare än när du gör samma sak om och om igen. Lägg upp schemat i kondition- och styrketräningsdelar eller dela upp kroppsdelarna. På måndagar är det ben och rumpa, onsdag tränar du armarna och på fredag tränar du rygg och mage. Det ger också kroppen chans att vila och återhämta sig mellan övningarna. Du kan träna lite hårdare eftersom du har två-tre vilodagar för varje kroppsdel. Då gör det inte så mycket om du får träningsvärk, den kommer nästan att vara bort när det är dags att träna den kroppsdelen igen.