Viktnedgång och kost

september 22nd, 2016

kost_300553067

Kosten är den största anledningen till varför många inte lyckas gå ned i vikt. Det spelar ingen roll om man börjar träna flera gånger i veckan på gymmet om man fortfarande äter riktigt ohälsosamt.

Till att börja med kan man ju säga att det finns en väldigt massa produkter som kan vara till hjälp om man vill gå ned i vikt. Men man ska inte förlita sig enbart på dessa. Det är även viktigt att man äter riktigt och hälsosam mat.

Ett misstag som många också gör är att undvika att äta när man är hungrig. Detta hjälper inte kroppen i det långa loppet. Vad man ska se till att göra är att äta när man blir hungrig, men sedan bör man bara äta när man är hungrig och inte stoppa i sig en massa onödiga mellanmål.

Det är inte alltid lätt att se resultat av viktnedgång när man ställer sig på en våg. Har man bestämt sig för att gå ned i vikt är det ju vanligt att man tränar, och det bygger så klart upp muskler. Och eftersom muskler väger mer än fett kan man luras att tro att man står still i sin mål att bli kvitt några kilo fett för att man inte går ned i total vikt. Ett av de bästa sätten att hålla koll på detta är då att mäta midjemåttet.

När man först lägger om sin kost och börjar äta mer hälsosamt är det inte ovanligt att man tappar ett par par kilo ganska snabbt och sedan går det långsammare. Händer detta ska man inte tro att man gör ett sämre jobb med sin viktnedgång helt plötsligt och börja tro att man måste träna mer, äta mindre, eller båda. Ska man gå ned i vikt på ett hälsosamt sätt behöver man göra detta långsiktigt och som en investering i sin egen framtid. Låt det ta den tid det tar och kämpa på!